tisdag 18 maj 2010

Anmäld för nämnden


För ett tag sedan hörde jag något riktigt, riktigt sjukt. Det var en föreläsare som berättade för mig att han hade blivit anmäld till jämställdsombudsmannen efter en föreläsning där han för att exemplifiera skillnaden mellan självförtroende och självkänsla hade använt en flicka som spelar piano och en pojke som spelar fotboll. Och då hade en kvinna i publiken stämt honom!

Han fick förklara sig inför jämställdsombudsmannen med att han själv hade en son som spelade fotboll och en dotter som spelade piano och att det därför hade känts som naturliga exempel för honom. Det godtogs, men han fick en varning.

Paragrafpippare! Ja det säger jag bara. Har man inte större frågor att fundera på som feminist ja då kan man lika gärna låta bli.

1 kommentar:

  1. Men jösses!! Allt ska man höra före öronen trillar av! Jag drar på munnen då jag läser ditt sista stycke och håller fullständigt med!

    SvaraRadera