söndag 2 maj 2010

En låda av minnen

Vi har en låda dit vi slänger in gamla räkningar, löneutbetalningar, men även ett som annat annat. Igår fick jag för mig att reda upp i lådan. Först fick jag lite ångest över alla räkningar som vi betalat under de senaste åren. Med tanke på att jag står i beråd att byta liv och börja jobba mindre (med betoning på "står i beråd", jag har ännu inte kommit mig för att tippa över kanten) vill jag ju inte i en situation där summan pengar som kommer in i mitt liv blir mindre, bli påmind om den summa pengar som dock varje månad skall ut ur mitt liv. Men så började jag hitta diverse andra lappar.

Jag hittade en skriven lapp där vi gjort utkastet till en annons vi skulle sätta in om att vi ville köpa vårt första hus.
Jag hittade diverse registreringsutdrag på bilar vi ägt genom åren.
Jag hittade en liten lapp med orden "I Guds våld" och kommer ihåg när min dotter precis lärt sig läsa och skriva och läst orden "I Guds våld", tyckt det var så vackert så att hon måste skriva det på en lapp för att komma ihåg det.
Jag hittade ett utprintat mail med texten min man skrev åt våra vänner när vi fick vår son

Ja tänk vad mycket nostalgi det finns i en låda med räkningar. Det är väl bara att konstatera att visst behöver man pengar så man kan betala sina räkningar. Men precis som det visade sig i min räkningslåda så finns det så mycket annan glädje varvad mellan livets fakturor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar